وصیت یعقوب به پسران

أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
آیا هنگامی که مرگ یعقوب فرا رسید، شما حاضر بودید؟ آن‌گاه که به فرزندان خود گفت: «پس از من چه چیز را می پرستید؟» گفتند: «خدای تو، و خدای پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یکتا را می پرستیم، و ما تسلیم او هستیم.»  البقرة: 133

شُهَدَآءَ: جمع شهید به معنی شاهد، حاضران.
--
وقتی که در قرآن صحبت از سفارش به فرزندان و نصیحت آن‌ها می‌شود همه‌ی افکار به سمت لقمان می‌رود و کمتر کسی متوجه نصیحت یعقوب به فرزندانش می شود، آن فرزندانی که از روی حسادت برادرشان یوسف را به چاه انداختند؛ فرزندانی که پس از پشیمانی از کار خود از پدر خود درخواست نمودند که برایشان به درگاه خدا استغفار نماید.
همه‌ی این‌ها را به یاد می‌آورند اما دیگر به دنبال این نیستند که یعقوب برای بعد از مرگش برای فرزندانش چه دارد.
اما الله متعال چه زیبا این صحنه را به تصویر می‌کشد، به گونه‌ای که خواننده خود را در کنار فرزندان یعقوب تصور می‌کند. یعقوب دغدغه خوراک و پوشاک و مسکن فرزندانش را ندارد بلکه دغدغه‌اش چیزی دیگر است و آن عبادت فرزندانش است. عبادتی که تمام زندگی انسان را در بر می‌گیرد، و خداوند هدف از خلقت انس و جن را آن را اعلام می‌کند. و عبادت یعنی انجام هر کاری خالصانه و برای رضایت معبود.
یعقوب از پسرانش در رابطه با معبودشان سوال می‌کند، و آنها نیز اعلام می‌کنند که خدای یکتا، همان خدایی که پدرانشان و اچدادشان می‌پرستیدند، عبادت می کنند و نه چیز دیگر.

طیبین، میعادگاه پاکان
www.tayyebin.net
همراه با قرآن
Facebook.com/tayyebin

اشتراک

» بازدید امروز: 2
» بازدید دیروز: 1
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 46942